Alain en Hilde Verleysen, de ouders van Jaël, namen in 1992 Bakkerij Van Cauwenberghe in Hofstade over. Vandaag is Bakkerij Verleysen uitgegroeid tot een begrip in de regio Aalst. Vanuit een modern atelier wordt er voor negen eigen winkels geproduceerd en blijft het een uitdaging om hun credo ‘100% homemade’ dag na dag te bewijzen.

JAËL VERLEYSEN (°1993) is een volleerd vakman, gevormd in de hotelschool Ter Groene Poorte in Brugge met een extra specialisatiejaar chocolaterie en patisserie. Nadien volgde hij stages bij Patisserie J & M Defreyne in Strombeek, Marc Ducobu in Waterloo en Patisserie De Baere in Sint-Lambrechts-Woluwe. Voldoende voor vader Alain om Jaël terug te halen naar Hofstade om mee te werken in de familiezaak.

‘Iedere consument past in onze doelgroep. We hebben geen specifiek aanbod voor stads- of dorpscliënteel maar voor iedere consument is er een ruim aanbod aan brood en gebak. Alles wordt in eigen huis gemaakt.’ Een krasse uitspraak in een wereld waar een groeiend tekort is aan geschoolde en gemotiveerde werkkrachten. Naast een uit de kluiten gewassen brood- en banketbakkerij draait er een volledig ingerichte chocolaterie om een mooi assortiment lucratieve pralines en makarons te produceren. Dure decoraties worden niet aangekocht maar volledig zelf geproduceerd.

Bij Bakkerij Verleysen is alles mogelijk. Alle winkels bieden vandaag een opvallend hartig assortiment aan: belegde ciabatta’s en bruschetta’s, dagverse soep, slaatjes, spreads, quiches … van ontbijt, over lunch tot een feestje. Verleysen staat klaar met een creatief atelierteam. Vader Alain houdt een waakzaam oog op de zakelijke kant en houdt eraan nieuwe winkels zelf in te richten volgens de trends die hij in buitenlandse steden ontdekt.

‘Uitdagingen zijn legio. De veranderde mentaliteit van de nieuwe generatie, minder motivatie, minder discipline, andere verwachtingen op het vlak van work-lifebalance. We kunnen ons de vraag stellen of patisserie nog een toekomst heeft. Daartegenover staan dan wel de topdagen zoals Moederdag, valentijn, verjaardagen en bruiloften. Die pieken zullen blijven, als het maar instagrammable is. De toekomst is onvoorspelbaar, zelfs in een conservatieve sector. Consumenten zijn trendgevoelig geworden, zijn minder trouw en houden meer de knip op de portemonnee. Extra betalen voor thuisbezorging blijkt evenwel geen obstakel te zijn. Een winkel in een centrumstad heeft een ander publiek, misschien wat jonger, dat wel openstaat voor nieuwigheden of wat extravaganza. Misschien moet er meer aandacht en opleiding gaan naar stedelijke trends. Die leer je niet op school, maar we moeten klaarstaan voor elke verandering.’

Volg dit jong talent

Facebook: @verleysenbakkerij

Instagram: @verleysenbakkerij

www.bakkerijverleysen.be