MICHELLE GRIMMELPREZ (°1995), opgeleid aan Ter Groene Poorte in Brugge, zette haar eerste stappen in de bakkerij van Schaeverbeke in Brugge en vervolgens in Brussel bij Maison Wittamer en banketbakkerij De Baere. Haar belangstelling voor desserts was zo groot dat ze naar Frankrijk ging om ervaring op te doen in hotels en restaurants, zowel in Parijs als in Lyon. Na nog een jaar als sommelier en een stage op Madeira ontdekte ze de wereld van het wijnproeven. Bij een dessert hoort namelijk een goede wijn!
ALEXANDRE MORSOMME (°1993), behaalde zijn CAP (certificat d’aptitude professionnelle) aan het ENSP in Yssingeaux, Frankrijk. Acht jaar ervaring in banketbakkerij De Baere in Brussel en verschillende winnende inzendingen voor wedstrijden hielpen hem zijn bakkerijervaring te ontwikkelen. Het was ook in Brussel dat hij Michelle, zijn toekomstige vrouw, ontmoette. Vandaag staan ze samen in voor de productie van de bakkerij Rik De Baere in Knokke. Rik blijft, met zijn rijke ervaring, een bron van inspiratie en motivatie voor het duo.
BAKKERIJ DE BAERE in Knokke is gebaseerd op traditionele waarden en technieken. Bovendien wordt de nadruk gelegd op het gebruik van plaatselijk geproduceerd kwaliteitsmeel. ‘Zo gebruiken wij bijvoorbeeld tarwe, zonder additieven, die in de nabijgelegen polders wordt verwerkt en geoogst.’ In de bakkerij is het streven naar kwaliteitsproducten op basis van verse ingrediënten een constante die al twee decennia lang een veeleisend en trouw cliënteel tevredenstelt. Het gevarieerde aanbod van bakkerij- en banketproducten is ook het resultaat van het werk van een team van gemotiveerde medewerkers dat zich dagelijks inzet om aan een ruim assortiment van culinaire wensen te voldoen. Het verwende cliënteel waardeert evenzeer een authentieke eclair of andere klassiekers.
‘De permanente uitdaging om gemotiveerde en gepassioneerde vakmensen te vinden, heeft ons ertoe gebracht onze productiemethoden te herzien om het aantal nacht- en weekenddiensten te verminderen en onze werknemers een betere levenskwaliteit te bieden. De seizoensgebonden werkdrukte, typisch voor aan de kust, maar een minder gestresseerd en vakantievierend cliënteel zorgen voor een totaal andere werksfeer dan in het binnenland.’
‘De toekomst zal uitwijzen hoe de consument zich zal gedragen. De vraag naar minder suiker of weinig gluten heeft al ruimschoots een invloed op het assortiment en de recepten. De klanten, zowel inwoners als vakantiegangers, zijn nog steeds gehecht aan klassiekers, die volgens het authentieke recept gemaakt worden. Madeleines van Proust, confiserie zoals florentines, friands, orangettes, cannelés de Bordeaux en macarons, en zelfgemaakte jam van vers fruit maken nu eenmaal het verschil. De sleutel tot dit succes is het gebruik van verse kwaliteitsproducten voor de productie van gebak waarvan het recept en de verwerking al jaren vastliggen. Maar een eigentijdse interpretatie van smaken en een wisselende afwerking met de seizoenen geven creatieve vrijheid en leven aan de toonbank. Nieuwe trends en mode op sociale netwerken bieden inspiratie op het gebied van stijl en thema om in onze eigen producten te verwerken.’