Bakkerij Vanryckeghem
Al 3 Generaties lang een trouwe klant
Bakkerij Vanryckeghem (Harelbeke), een gevestigde waarde in de bakkerswereld, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de jaren ‘40. Opgericht door vader André, begon het als een bakkerij en kruidenierszaak. Sinds 2012 wordt de bakkerij met passie gerund door Olivier en Tamara, de derde generatie Vanryckeghem.
In de loop der jaren hebben ze zich aangepast aan de veranderingen in de sector, waarbij ze zowel traditionele waarden als vernieuwing omarmen. Bakkerij Vanryckeghem staat bekend om zijn uitgebreide assortiment verse producten en de constante zoektocht naar kwaliteit.
"We waarderen de sterke en duurzame relatie met Ranson, gebaseerd op gedeelde waarden en een gemeenschappelijke visie op kwaliteit, service en innovatie.”
Olivier
Erfenis van vakmanschap
Grootvader André en grootmoeder Elisabeth startten in de jaren ’40 een bescheiden bakkerij en kruidenierszaak. Deze groeide uit tot een bloeiende bakkerij onder vader Eric Vanryckeghem en z’n vrouw Christelle. Ze moderniseerden de bakkerij beetje per beetje. Met zijn ongeëvenaarde vaardigheden en toewijding wist Eric de klanten te verrassen met heerlijk versgebakken brood en gebak.
“Ik herinner me dat Ranson al vanaf het begin initiatieven uit de buurt, zoals de bakkersbond, ondersteunde. Dat appreciëren we enorm”
Eric
Evolutie in de bakkerijsector
In 1993 nam het klantenbestand substantieel toe en was er nood aan extra hulp. Op dat moment besliste Olivier mee te werken in de zaak. Bovendien werd de bakkerij helemaal vernieuwd tot een moderne bakkerij, gericht op hoogwaardige producten en een vernieuwde winkelervaring. In 2012 hebben Olivier en Tamara, geïnspireerd door het vakmanschap van hun vader, de fakkel overgenomen en de tradities van de familie voortgezet
De familie Vanryckeghem ging mee met de evoluties in de bakkerssector door hun assortiment uit te breiden, zowel op het gebied van gebak als brood. Klanten kunnen genieten van de specialiteiten van de bakkerij, waaronder de heerlijke klaaskoeken en koekebrood, traditioneel vervaardigde pistolets, kersentaarten en zomerse aardbeientaarten.
Verse producten en klantloyaliteit
Het geheim achter het succes van Bakkerij Vanryckeghem? Dat ligt in hun toewijding aan verse producten. Alles wordt zo vers mogelijk verwerkt, en klanten waarderen de uitmuntende kwaliteit die ze keer op keer ervaren. Dit heeft geleid tot een trouwe klantenkring die steeds weer terugkomt voor de heerlijke lekkernijen van de bakkerij.
Uitdagingen in de sector
Hoewel Bakkerij Vanryckeghem al vele jaren een stabiele positie in de markt inneemt, zijn er ook uitdagingen waar ze mee te maken hebben. Het verschil tussen weekend- en weekdagen wordt steeds groter, waardoor planning en personeelsbeheer complexer worden. Het vinden van personeel dat bereid is om vroeg in de ochtend en in het weekend te werken, wordt steeds moeilijker. Daarnaast hebben ze te maken gehad met de stijgende grondstof- en energieprijzen, wat hun kosten heeft beïnvloed. Ook het inschatten van hoeveelheden brood en gebak of last-minute bestellingen blijven een dagelijkse uitdaging.
“Onze passie voor het bakkersberoep is zo groot dat we, ondanks de uitdagingen, zo lang mogelijk willen doorgaan en liefst zo lang mogelijk met de hulp van papa Eric”, zegt Olivier.
Samenwerking met Ranson
Bakkerij Vanryckeghem is al sinds het begin een trouwe klant van Ranson. Ze waarderen de kwalitatieve producten en de uitzonderlijke service die Ranson biedt. De nabijheid van de firma is vast en zeker ook een pluspunt.
“Bestellen via de webshop gaat vlot, tenzij ik vergeet op de bevestigingsknop te duwen” (lacht)
Olivier
Om bij te blijven met de laatste trends en ontwikkelingen in de sector, wonen Olivier en Tamara regelmatig inspiratiedagen bij, waar ze waardevolle tips en tricks opdoen die ze direct kunnen toepassen in hun bakkerij. Ze bezoeken ook regelmatig de Ranshop om hun etalage te vernieuwen en zich te laten inspireren door de nieuwste decoratie-ideeën.
“Linten, dozen en decoratieartikelen… je vindt alles in de Ranshops en je wordt met een smile geholpen”, zegt Tamara.
Toekomstvooruitzichten
Olivier en Tamara kijken met enige voorzichtigheid maar vooral met enthousiasme naar de toekomst. De opvolging is nog niet gegarandeerd maar de hoop is er wel dat de bakkerij zal blijven bestaan. Met hun klanten in gedachten streven ze ernaar om elke dag opnieuw smaakvolle herinneringen te creëren. Ze wensen Ranson nog eens minstens 75 succesvolle jaren toe als partner en leverancier!