Bakkerij Hoornaert

Een eeuwenlange samenwerking met Ranson

Bijna een eeuw geleden, in 1927, begon Kamiel Hoornaert met Bakkerij Hoornaert in de Doorniksewijk te Kortrijk. Hoewel de bakkerij zich nu op een andere locatie in de Doorniksewijk bevindt, is de geschiedenis en het vakmanschap van de Hoornaert-familie nog steeds springlevend. In 1956 nam Romain de bakkerij over, en in 1993 werd het stokje overgedragen aan John en zijn vrouw Chantal. Een familiebedrijf dat generaties lang in stand wordt gehouden.

HR 2

Inspelen op veranderingen

Een sprong naar het heden: John is sinds anderhalf jaar niet meer actief in de productie en de zoon, Anthony, neemt geleidelijk aan het roer over. Bakkerij Hoornaert telt momenteel zeven winkels, verspreid over Zwevegem, Bellegem, Deerlijk en vier locaties in Kortrijk. De familie Hoornaert heeft altijd ingespeeld op veranderingen in de omgeving om klanten optimaal te bedienen. Zo openden ze een winkel in het centrum, bij de Sint-Maartenskerk, toen er sprake was van een mogelijke verandering naar eenrichtingsverkeer in de Doorniksewijk. In 2000 kregen ze de kans om een winkel in de Leiestraat over te nemen. En in 2007 verhuisden ze met hun atelier naar Marke.

Veelbelovende toekomst

De toekomst van Bakkerij Hoornaert ziet er veelbelovend uit. Met de huidige zeven winkels vinden ze het aantal filialen voldoende, maar ze willen wel graag meer bedrijven aantrekken en hen bedienen bij evenementen of dagelijks met belegde broodjes. Anthony deelt zijn visie: “Bedrijven bestellen meestal alleen van maandag tot vrijdag en tijdens het weekend is het sowieso al druk in de winkels. Zo krijgen we meer evenwicht in onze bestellingen.” Hij krijgt ondersteuning van zijn nicht Michelle, die helpt met alle administratieve taken en die ook eventuele problemen oplost. Het toegewijde personeel van Bakkerij Hoornaert runt de zaak alsof het hun eigen is, met plezier en de bereidheid om uitzonderingen te maken en een stapje extra te zetten.

Positieve ontwikkelingen in de sector

Enkele jaren geleden zagen we dat de horeca vaak hun eigen producten afbakten. Maar nu is er een verschuiving merkbaar.

“Wie zelf afbakt, moet ook rekening houden met stockage en aankoop of onderhoud van materiaal. Wij hebben de flexibiliteit en capaciteit om aan eventuele late bestellingen te voldoen. Horeca kiest nu vaker voor deze optie.”

Anthony

Met drie bestelwagens die dagelijks de weg op gaan, kunnen ze hun klanten snel en efficiënt bedienen. Toch overwegen ze mogelijke uitbreidingen, omdat ze merken dat de beschikbare ruimte voor opslag langzaam maar zeker vol raakt. Ze willen echter stap voor stap groeien, met oog voor kwaliteit en service. Hoewel Bakkerij Hoornaert in de sector enkele uitdagingen tegenkomt, zoals de opkomst van grootwarenhuizen die hun eigen bakkerijen hebben, zien ze ook positieve ontwikkelingen.

Anthony benadrukt: “We merken dat er nu terug nieuwe bakkers bijkomen. Het is een geruststellende gedachte dat consumenten nog steeds de waarde inzien van ambachtelijke bakkerijen.”

Kwaliteit en service

Bakkerij Hoornaert is bekend om z’n verse, krokante pistolets die in verschillende varianten worden aangeboden, zoals meergranen- en kaaspistolets. Daarnaast zijn er ook fototaarten en themataarten waarvoor veel mensen speciaal naar de bakkerij komen. Anthony vertelt: “We maken bijvoorbeeld Bumba-taarten en zetten er Bumba-badfiguurtjes op. Zo heeft het kindje er nadien ook nog iets aan”. Bij Bakkerij Hoornaert draait het allemaal om kwaliteit en service. Ze bieden hun klanten de mogelijkheid om tot ‘s avonds te bestellen en hechten veel waarde aan de vriendelijkheid en behulpzaamheid van hun personeel.

Een waardevolle relatie

Als we het hebben over hun langdurige samenwerking met Ranson, zien we een glimlach verschijnen bij John. Hij herinnert zich dat Bakkerij Hoornaert al klant was ten tijde van Kamiel Hoornaert. “We hadden daarnaast ook een zeer goede vriendschappelijke relatie met Philippe en Frank Ranson.” voegt hij eraan toe. ”Ranson heeft altijd een uitstekende service geleverd. Als je iets wilt bijbestellen, is dat altijd mogelijk. En Jennifer van de binnendienst staat ons ook altijd vriendelijk te woord,” benadrukt Anthony. Hij waardeert ook het wekelijkse bezoek van vertegenwoordiger Rik, die een waardevolle relatie met Bakkerij Hoornaert onderhoudt. Voor speciale bestellingen krijgt chef-patissier Veerle zelfs advies van Rik.

Naast de producten en service van Ranson, vertrouwt Bakkerij Hoornaert ook op de Ranshop voor al hun verpakkings- en lintbehoeften. Ze waarderen ook de mogelijkheid om demonstraties bij te wonen en nieuwe trends te ontdekken.

Tot slot: in 2027 viert Bakkerij Hoornaert haar 100-jarig jubileum. Een mijlpaal om naar uit te kijken en te vieren. Anthony sluit het interview af met warme woorden: “Voor nu wensen we Ranson nog vele jaren erbij! We hopen dat we nog lang mogen samenwerken.”